Pobieranie
W celu poprawy pracy, proszę zmienić przeglądarkę na google CHROME, FIREFOX, OPERA lub Internet Explorer.

Szczegóły bloga

Sprawdziliśmy, jak jeżdżą Niemcy i jesteśmy w szoku

Sprawdziliśmy, jak jeżdżą Niemcy i jesteśmy w szoku

Prawo jazdy ma tutaj prawie każdy dorosły, zarejestrowanych jest niemal 50 milionów aut, a okazuje się, że kierowcy jeżdżą coraz mniej. Czy samochody idą w Niemczech w odstawkę?

 „Mobilność w Niemczech” (MiD) to ogólnokrajowe badanie zlecane przez niemieckie ministerstwo transportu, analizujące nawyki komunikacyjne mieszkańców kraju za Odrą. Ostatnią edycję przeprowadzono od kwietnia 2023 do lipca 2024 r., a jej wyniki są zaskakujące.

Chociaż aż 88 proc. dorosłych Niemców ma czynne prawo jazdy, to niemieccy kierowcy jeżdżą coraz krócej i coraz rzadziej – statystyczny samochód w Niemczech pokonuje dziś zaledwie 35 km dziennie. W skali roku to około 12,8 tys.

Dane z najnowszego badania „Mobilność w Niemczech” jasno wskazują, że popularność samochodu za Odrą systematycznie spada. Już tylko co drugi zarejestrowany pojazd jest używany codziennie.

Najnowszy raport oparto na danych z ponad 218 tys. niemieckich gospodarstw domowych i odpowiedziach ponad 421 tys. osób. Wyniki pokazują, jak mocno zmienia się mobilność naszych zachodnich sąsiadów.

Zebrane dane mogą zaskoczyć miłośników czterech kółek. Mimo że w Niemczech zarejestrowanych jest niemal 50 mln samochodów (średnio 1,2 na gospodarstwo domowe), rośnie grupa osób, które przesiadają się na inne formy transportu.

Udział mieszkańców uznających samochód za podstawowy środek przemieszczania spadł z 44 proc. w 2017 r. do 41 proc. w 2023 r.

Zmiany widać także w czasie, jaki Niemcy spędzają za kierownicą. W 2008 roku przeciętna dzienna podróż samochodem zajmowała około 50 minut, natomiast w 2023 r. już tylko 40. Trend jest wyraźny: auto przestaje być jednoznacznym numerem jeden w codziennych dojazdach.

Z raportu płynie jeszcze jedna ważna obserwacja. Za Odrą rośnie w siłę popularność aut elektrycznych – ładowarek jest więcej, a pokonywane samochodem trasy mniejsze, dlatego Niemcy coraz częściej wybierają elektryki.

Co więcej, w 2017 roku większość kierowców elektryków ograniczała się do jazdy lokalnej. Dziś średnie przebiegi roczne aut elektrycznych i spalinowych są praktycznie takie same, a kierowcy coraz śmielej ruszają nimi dalej. Już 13 proc. użytkowników EV regularnie pokonuje długie trasy – niemal tyle samo, co właściciele klasycznych samochodów.

Przywiązanie do samochodu spada, ale zapotrzebowanie na publiczne miejsca parkingowe… rośnie.

To kolejne ciekawe spostrzeżenie odnotowane w ostatnim badaniu. Niemcy może i jeżdżą mniej, ale nadal potrzebują miejsc parkingowych. W 2017 roku korzystało z nich około 8 mln aut, a w 2023 już blisko 10 mln.

Raport nie podaje jednoznacznej przyczyny, ale wiele wskazuje na to, że wpływ mają trendy rynkowe – przede wszystkim boom na SUV-y i auta terenowe. Od 2017 roku ich udział w gospodarstwach domowych przekroczył 20 proc., co tłumaczy, dlaczego temat dominuje już nawet w debacie unijnej. Dla porównania: samochody elektryczne stanowią około 5 proc. prywatnych flot.

Niemcy chętniej wybierają spacer, a rower dynamicznie zyskuje na popularności.

Struktura podróży w Niemczech pokazuje wyraźną zmianę mobilnych nawyków. Udział samochodów w codziennych przejazdach delikatnie spada – zarówno procentowo, jak i liczbowo – podczas gdy coraz częściej wybierane są spacery, rowery oraz transport publiczny.

W części dużych miast to właśnie rower wyrasta na największego zwycięzcę, dynamicznie zyskując na popularności. Co ciekawe, wzrost ruchu pieszego widoczny jest nie tylko w metropoliach, ale też na terenach wiejskich.

W kontraście do tych trendów udział podróży samochodem systematycznie się kurczy, co pokazuje, że jego znaczenie w codziennej mobilności Niemców stopniowo maleje. Nadal to jednak auta stanowią główny środek transportu, a ogólnokrajowy podział wygląda w badaniu następująco: 26% to spacery, 11% rower, 40% podróże odbywane przez kierowców samochodów, 13% przez pasażerów, a transport publiczny to 11% całkowitego natężenia ruchu w Niemczech według najnowszego raportu „Mobilność w Niemczech”.

………

Photo by Jerry Kavan on Unsplash

………..

CZYTAJ WIĘCEJ NA MOTOFURY.PL

Tesla na dnie, Mazda na szczycie. Oto motoryzacyjne hity i kity

Dostawcy General Motors pod presją. Mają tylko dwa lata

Chiny dyktują tempo. Czy Europa nadąży?

Wiesz co oznacza biały romb na niebieskim tle?

Szokujące liczy! Tyle osób ginie miesięcznie na polskich drogach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie komentarze

Na górę