Testy bezpieczeństwa szczegółowe jak nigdy wcześniej. Jakie zmiany od nowego roku?
Euro NCAP, jeden z liderów w testach bezpieczeństwa samochodów, wprowadza od 2026 roku istotne zmiany w swoich protokołach ocen. Nowe zasady mają lepiej odpowiadać na współczesne warunki jazdy i zagrożenia na drogach.
The European New Car Assessment Programme (z ang. Europejski Program Oceny Nowych Samochodów) wprowadza od przyszłego roku istotne zmiany i jak podkreśla, to “największa rewizja od wprowadzenia system ocen ogólnych w 2009 roku”.
Zmiany są odpowiedzią na zmieniające się warunki jazdy i zagrożenia, z którymi dziś mierzą się uczestnicy ruchu drogowego.
Testy i ocena opierać się będą na czterech kluczowych elementach składających się na bezpieczeństwo podróży, te składowe to: bezpieczna jazda, unikanie wypadków, ochrona w razie kolizji i bezpieczeństwo po wypadku.
„Nowe podejście, oparte na zasadach macierzy Haddona, testuje technologie bezpieczeństwa w poszczególnych etapach, ale pozwala także ocenić rozwiązania działające w wielu etapach jednocześnie. Te transformacyjne zmiany w systemie ocen zapewniają lepszą strukturę, przejrzystość i elastyczność, ponieważ technologie bezpieczeństwa stają się coraz bardziej złożone i połączone” – wyjaśnia Euro NCAP i dodaje, że protokoły testowe mają być aktualizowane co trzy lata.
Jak poinformowano, kilka zmian wprowadzonych zostaje na podstawie głosów samych użytkowników aut – dotyczą elementów, na które – kolokwialnie mówiąc – narzekali. To między innymi systemy wspomagania kierownice, krytykowane jako uciążliwe i ingerujące w prowadzenie pojazdu.
„Wprowadzone zostaną nowe, rozszerzone scenariusze testowe, które mają zwiększyć skuteczność systemów zapobiegania wypadkom, zwłaszcza w warunkach bardziej zbliżonych do rzeczywistych” – zapowiedziano.
Zmiany dotyczyć też będą oceny ochrony w razie kolizji – uzupełnione zostaną o szerszy zakres rozmiarów ciała pasażerów – od dzieci po dorosłych o niższym i wyższym wzroście. Do uzyskania jak najdokładniejszych wyników wykorzystywane będą testy zderzeniowe, tzw. sled testing i zaawansowane wirtualne symulacje.
Nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa po wypadku dotyczą elektrycznych klamek zewnętrznych – powinny one pozostawać funkcjonalne i zapewniać odpowiednią izolację wysokiego napięcia w pojazdach elektrycznych, by wspomóc działania ratowników.
– Co trzy lata ponownie analizujemy kryteria naszej oceny gwiazdkowej, z prostym celem: zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń związanych z wypadkami drogowymi. Protokoły na 2026 rok dodatkowo wzmacniają rygor i znaczenie naszych testów, nagradzając pojazdy, które dobrze wypadają we wszystkich etapach bezpieczeństwa – przed, w trakcie i po wypadku – zaznacza dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.
Euro NCAP 2026 – na to zwrócą uwagę w testach bezpieczeństwa
Podsumowując, od 2026 roku oceny Euro NCAP będą oparte na czterech etapach bezpieczeństwa (The Stages of Safety). Na co będzie zwracana uwaga w poszczególnych etapach?
1. Bezpieczna jazda (Safe Driving) – obejmuje technologie i funkcje pojazdu, które wspierają bezpieczniejszą jazdę dla kierowcy i pasażerów:
- Monitorowanie kierowcy – systemy śledzące wzrok, ruchy głowy i stan uwagi.
- Wykrywanie oznak zmęczenia, alkoholu czy narkotyków.
- Optymalizacja pasów i poduszek powietrznych do różnych sylwetek.
- Sprawdzanie dokładności informacji o ograniczeniach prędkości.
2. Unikanie wypadków (Crash Avoidance) – ocenia systemy zapobiegania wypadkom, które pomagają zapobiegać lub łagodzić poważne zdarzenia poprzez ostrzeżenia lub autonomiczne interwencje.
- Systemy hamowania awaryjnego (AEB) i wspomagania pasa ruchu.
- Testy odzwierciedlające realne sytuacje drogowe: piesi, rowerzyści, jednoślady.
- Ocena intuicyjności i płynności działania systemów.
- Redukcja ryzyka błędnego wciśnięcia pedału przyspieszenia (Low Speed Collisions, Cyclist Dooring).
3. Ochrona podczas kolizji (Crash Protection) – sprawdza skuteczność tradycyjnych elementów ochrony w razie wypadku, w tym konstrukcji pojazdu, pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i zagłówków, w celu ograniczenia obrażeń pasażerów, pieszych i rowerzystów.
- Testy czołowe i boczne z uwzględnieniem różnych sylwetek, dzieci i osób starszych.
- Testy na saniach i symulacje wirtualne dla większej dokładności.
- Analiza ryzyka obrażeń pieszych, szczególnie wokół przedniej szyby.
4. Bezpieczeństwo po wypadku (Post-Crash Safety) – dotyczy pierwszej fazy działań ratowniczych.
- Elektryczne klamki pozostają funkcjonalne, łatwy dostęp dla ratowników.
- Prawidłowa izolacja baterii w pojazdach elektrycznych.
- Automatyczne powiadomienia ratunkowe, w tym liczba pasażerów.
- Ostrzeganie kierowcy o ryzyku pożaru baterii po wypadku lub podczas ładowania.
Tylko ostatniego dnia listopada policja zatrzymała 281 kierowców, którzy wsiedli za kółko pod wpływem alkoholu. Doszło do 31 wypadków, w których ucierpiały 43 osoby, a 1 straciła życie. Statystyki za cały miesiąc są jeszcze bardziej przerażające – sprawdź tutaj.
…..
CZYTAJ WIĘCEJ NA MOTOFURY.PL
Prawo jazdy od 17 lat? To musisz wiedzieć
Na rowerze lub hulajnodze tylko w kasku. Jest nowy przepis
Tesla na dnie, Mazda na szczycie. Oto motoryzacyjne hity i kity
Dostawcy General Motors pod presją. Mają tylko dwa lata
Chiny dyktują tempo. Czy Europa nadąży?
Wiesz co oznacza biały romb na niebieskim tle?
Szokujące liczy! Tyle osób ginie miesięcznie na polskich drogach
[…] Testy bezpieczeństwa szczegółowe jak nigdy wcześniej […]
[…] Testy bezpieczeństwa szczegółowe jak nigdy wcześniej […]